Skoncentruj się na...

Dieta na trądzik - co powinieneś jeść, żeby mieć piękną skórę?

v_header_focuson_20788.jpg

Trądzik to bardzo skomplikowana i trudna w leczeniu choroba skóry, która coraz częściej dotyka nie tylko nastolatków, ale też osoby dorosłe. Na jej rozwój może mieć wpływ wiele różnych czynników - jednym z nich jest nasz codzienny sposób odżywiania. Jak zatem powinna wyglądać dieta na trądzik?

Dieta na trądzik - wpływ odżywiania na stan naszej skóry

Codzienna dieta ma bardzo duży wpływ na stan naszej skóry - może poprawiać jej kondycję lub wręcz przeciwnie, pogłębiać problem z trądzikiem czy innymi niedoskonałościami. Trądzik pojawia się na skórze w rezultacie procesu oczyszczania organizmu z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii, których dokładna ilość jest bezpośrednio uzależniona od rodzaju spożywanych przez nas produktów spożywczych. Nieprawidłowo zbilansowana dieta może pobudzić gruczoły łojowe do aktywniejszej pracy i zatrzymać nadmiar sebum w porach skóry, zwiększając nasze tendencje do zaskórników oraz zapalnych zmian trądzikowych.

Dieta dla osób z trądzikiem powinna zatem zawierać takie produkty spożywcze, które ograniczą ilość szkodliwych dla skóry toksyn i zbędnych produktów przemiany materii w organizmie, a przy tym zmniejszą skłonności skóry do przetłuszczania. W tym przypadku jednak dieta na trądzik powinna również opierać się na przyjmowaniu odpowiednich suplementów, które będą skutecznie działały na skórę od wewnątrz organizmu.

Trądzik młodzieńczy a dieta

Choć wydaje się, że trądzik młodzieńczy jest chorobą typową dla wieku nastoletniego, to prawda jest taka, że coraz częściej mają z nią do czynienia osoby w wieku dojrzałym. Bardzo duży wpływ mają na to czynniki środowiskowe np. zanieczyszczenia powietrza i wody, ciągły stres, a także dieta - bogata w przetworzoną żywność i mięso, w którym znajdują się najróżniejsze hormony, uboga zaś w witaminy i składniki mineralne. Te czynniki wpływają bardzo niekorzystnie na stan naszej skóry - gruczoły łojowe stają się coraz bardziej wyczulone na hormony, reagują nadwrażliwością i zbyt intensywną pracą.

Dlatego też w diecie na trądzik różowaty powinniśmy przede wszystkim unikać żywności wysokoprzetworzonej - to znaczy takiej, do której w procesie obróbki przemysłowej dodawane są bardzo duże ilości takich substancji jak: tłuszcz, cukier, konserwanty, barwniki, emulgatory, wzmacniacze smaku i zapachu itp. Dieta dla osób z trądzikiem powinna być w szczególności pozbawiona dań typu fast food, napojów gazowanych, słodyczy czy słonych przekąsek, gdyż produkty te w największym stopniu pobudzają gruczoły łojowe do aktywniejszej pracy i wpływają na rozwój trądziku. Przy problemach z trądzikiem niewskazane jest również spożywanie alkoholu i ostrych przypraw, bowiem mogą one zaburzać równowagę naszej skóry.

Jaka dieta na trądzik młodzieńczy? Zobacz, co jeść!

Dieta na trądzik młodzieńczy powinna przede wszystkim obfitować w naturalne i lekkostrawne produkty, które pomogą organizmowi oczyścić się z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii.
Przy skłonnościach do trądziku powinniśmy spożywać jak największe ilości świeżych warzyw i owoców, które są największym źródłem witamin i składników mineralnych.
Na niekorzyść skóry trądzikowej mogą działać nie tylko słodycze czy słone przekąski, ale też białe pieczywo, pszenne makarony czy biały ryż.
W zastępstwie za produkty pszenne w naszym menu powinny znaleźć się zdrowe i bogate w błonnik produkty razowe lub pełnoziarniste. Pamiętajmy o tym, że błonnik jest tą substancją, która skutecznie wspomaga proces oczyszczania organizmu z toksyn.
Dieta na trądzik powinna zawierać ryby, jaja czy chude mięso, które posiadają mało tłuszczu, zawierają zaś wiele cennych dla skóry składników odżywczych.
Zamiast oleju lub masła, częściej należy sięgać po oliwę z oliwek czy olej lniany, a smażenie na głębokim tłuszczu lepiej zamienić na gotowanie na parze. Warto też ograniczyć sól na rzecz świeżych ziół i przypraw.
Jeżeli zależy nam na tym, by dieta ograniczyła stan zapalny na naszej skórze i skłonność do pojawiania się zmian trądzikowych, nie może w niej zabraknąć produktów bogatych w cynk, np. krewetki, sezam, dziki ryż, migdały, czosnek.
Przydatne w tym przypadku mogą okazać się również produkty bogate w witaminy z grupy B (drożdże, orzechy, rośliny strączkowe), które łagodzą niekorzystne objawy wszelkich schorzeń skórnych.
Czerwona papryka, pomarańcze, cytryna i brokuły - to produkty zawierające dużą ilość witaminy C, która doskonale wpływa na kondycję skóry trądzikowej.
Podczas prowadzenia specjalnej diety na trądzik musimy pamiętać o dostarczaniu do organizmu ok. 2 litrów wody - pamiętajmy o tym, że woda ma bardzo duży wpływ na zachodzące w organizmie procesy metaboliczne, np. usprawnia proces usuwania toksyn z organizmu.
Przy problemach z trądzikiem warto też przyjmować wybrane suplementy diety np. z dodatkiem cynku, witamin z grupy B, witamin E i C, a także różnorodnych wyciągów roślinnych.

Dieta na trądzik różowaty

Osoby borykające się z problemem trądziku młodzieńczego często zastanawiają się, czego nie jeść, ale taka refleksja nie omija również osób z trądzikiem różowatym, który jest zupełnie innym rodzajem schorzenia. Z trądzikiem różowatym na twarzy mają zazwyczaj do czynienia osoby, które posiadają suchą, cienką i delikatną skórę, a także skłonność do rumieńców i pękających naczynek. Przyczyny trądziku różowatego bardzo często wynikają z zaburzeń gospodarki hormonalnej, silnego stresu, naszych predyspozycji genetycznych, ale też pewnych zmian w układzie pokarmowym np. choroby żołądka lub dwunastnicy - dlatego też tak duże znaczenie ma w tym przypadku sposób naszego odżywiania.

Dobry dermatolog, który podejrzewa u swojego pacjenta trądzik różowaty, podczas przeprowadzania wywiadu lekarskiego pyta dokładnie o schorzenia żołądka, serca, zaburzenia hormonalne, problemy na tle nerwowym, a także styl życia (dieta, sen, praca, poziom stresu, wypoczynek, stosowane używki), by na tej podstawie zlecić odpowiednie badania. Jeśli lekarz przypuszcza, że trądzik różowaty jest wynikiem bakterii żołądkowych, niezbędne może okazać się przeprowadzenie mało przyjemnej dla pacjenta gastroskopii.

Oczywiście zarówno w przypadku trądziku młodzieńczego, jak i trądziku różowatego, niezwykle istotna jest właściwa codzienna pielęgnacja skóry czy rozpoczęcie odpowiedniego leczenia farmakologicznego. Jednak prawda jest taka, że unikanie niekorzystnych dla nas produktów spożywczych może nas w bardzo dużym stopniu uchronić przed negatywnymi objawami tego schorzenia.

Dieta w trądziku różowatym - co jeść, a czego unikać?

Przy trądziku różowatym unikajmy:

* spożywania ostrych i pikantnych potraw - choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, to przyprawy takie, jak papryczka chili czy pieprz cayenne, mogą bardzo niekorzystnie wpływać na stan naszego układu pokarmowego i objawiać się na naszej skórze;
* mocnej kawy, herbaty, alkoholu oraz innych mocnych używek - takie produkty sprzyjają rozszerzaniu się naczyń krwionośnych oraz ich pękaniu, a dodatkowo mogą powodować zaczerwienienia na twarzy; w tym przypadku zdecydowanie lepiej zamienić częste picie kawy lub wina na wodę mineralną;
* mięsa, nabiału i produktów mlecznych pochodzenia zwierzęcego, które również mogą zwiększać stan zapalny skóry; w przypadku trądziku różowatego zaleca się stosowanie diety odkwaszającej, w której zamiast mięsa czy nabiału, głównym źródłem białka powinny być przede wszystkim rośliny strączkowe, fasola, groch czy ciecierzyca.


Przy trądziku różowatym zaleca się:

* spożywanie jak największej ilości warzyw i owoców będących źródłem wielu składników odżywczych, witamin,składników mineralnych i antyoksydantów, które chronią przed procesem starzeniem się skóry i stanem zapalnym;
* zastąpienie makaronów i produktów pszennych kaszami, np. kaszą jaglaną, która posiada silne właściwości alkalizujące;
* dostarczanie do organizmu odpowiedniej ilości płynów - najlepiej około 2 litry wody mineralnej;
* wzbogacanie diety naturalnymi antybiotykami w postaci czosnku, papryki, cebuli i wszelkiego rodzaju kiszonek.

Trzeba zaznaczyć, że dieta na trądzik różowaty nie jest dietą, którą w każdym przypadku należy stosować do końca życia - spożywanie wybranych potraw i unikanie niektórych produktów spożywczych zalecane jest przede wszystkim do momentu złagodzenia objawów trądziku i zahamowania jego rozwoju. Z biegiem czasu możemy z powodzeniem systematycznie włączać do diety na trądzik produkty zakazane, cały czas obserwując reakcję skóry na ich działanie. W tym czasie nie należy przesadzać z mocnym przyprawianiem dań - lepiej postawić na świeże zioła, które nie posiadają właściwości rozgrzewających.

Dieta bezglutenowa na trądzik

W ostatnim czasie wiele pozytywnego słyszy się na temat diety bezglutenowej, która bardzo dobrze wpływa na cały organizm - w tym kondycję naszej skóry. Dieta bezglutenowa może stanowić dla niektórych odpowiedź na problemy skórne, które są wywoływane przez alergie pokarmowe. Choć skłonność do trądziku nie musi oznaczać, że to właśnie gluten jest alergenem, to warto sprawdzić czy nieświadomie nie borykamy się z nietoletacją glutenu.

By przekonać się, czy zmagamy się z nietolerancją glutenu, najlepiej jest wyeliminować potencjalne alergeny z naszej diety - trudno jest ją zdiagnozować w inny sposób. W jaki sposób gluten szkodzić naszej skórze? Jeśli nasz organizm nie toleruje glutenu, może wpływać to na nasz układ odpornościowy i wywoływać różnego rodzaju stany zapalne, np. zmiany trądzikowe, wysypkę czy zaczerwienienie skóry.

Po wyeliminowaniu z pożywienia produktów zawierających gluten, osoby z jego nietolerancją zauważają wyraźne złagodzenie objawów różnych chorób skórnych - pierwsze efekty widoczne są już w pierwszych dwóch tygodniach stosowania diety. Wiele osób po odstawieniu glutenu widzi jednak nie tylko poprawę wyglądu skóry, ale też ogólnego samopoczucia.

Pamiętajmy, że wrażliwości na gluten mogą też towarzyszyć inne skutki uboczne np. gazy, wzdęcia i problemy ze strony układu pokarmowego. Gluten bardzo często uniemożliwia prawidłowe trawienie, a tym samym wchłonięcie do organizmu odpowiedniej ilości składników odżywczych, które odpowiadają za piękny wygląd skóry. Takie objawy mogą być dla nas kolejnym sygnałem do tego, że mamy do czynienia z nietolerancją glutenu.

Szczególnym rodzajem nietolerancji glutenu może być choroba Duhringa, która objawia się jako opryszczkowe zapalenie skóry - w ten sposób nasz organizm próbuje się uwolnić od groźnej dla niego lektyny.

Dieta oczyszczająca na trądzik

Skutecznym sposobem na złagodzenie lub całkowite pozbycie się trądziku może być dieta oczyszczająca z toksyn, która pozwoli pozbyć się ich z organizmu, a tym samym wyregulować pracę gruczołów łojowych i zmniejszyć skłonność skóry do zmian trądzikowych.

Dieta oczyszczająca na trądzik to zazwyczaj dieta warzywno-owocowa oparta na sokach, wodzie, koktajlach czy naparach ziołowych. Jeżeli chcemy skutecznie oczyścić swój organizm z toksyn, dieta powinna trwać około 7-14 dni, w zależności jednak od dokładnego menu naszej kuracji, np. nie należy przez dwa tygodnie opierać swoich posiłków na samej wodzie. Dieta nie powinna też trwać dłużej niż 14 dni - pamiętajmy o tym, że w trakcie oczyszczania organizmu należy unikać spożywania mięsa, nabiału, ryb czy produktów zbożowych, które również są źródłem wielu substancji odżywczych, witamin i składników mineralnych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.


Diety oczyszczające są zazwyczaj dietami bardzo restrykcyjnymi i mogą nie sprawdzić się w każdym przypadku - jeżeli mamy do czynienia z cukrzycą, chorobami żołądka, dwunastnicy, wątroby, trzustki lub innymi schorzeniami np. układu moczowego i układu krążenia, przed rozpoczęciem kuracji oczyszczającej powinniśmy skonsultować się z lekarzem. Z diet oczyszczających powinny też zdecydowanie zrezygnować kobiety w ciąży oraz matki karmiące.

Efekty diety oczyszczającej będą najlepiej widoczne po zakończonej kuracji - w pierwszych dniach możemy wręcz zauważyć nasilenie się typowych dla naszej skóry zmian, co będzie oznaką wydalania z organizmu szkodliwych substancji - im więcej toksyn udało nam się zgromadzić w organizmie, tym bardziej uporczywe mogą być skutki uboczne oczyszczania.

  • Facebook

Wybrane dla Ciebie

Zobacz wszystkie artykuły