Skoncentruj się na...

Co jeść a czego unikać, aby pozbyć się trądziku?

\\SRV-PUBLIC-2015\Applications\Site-LRP-Inter\Deploy\Resources\Visuels\V4\Headers\Articles\INT\v_header_focuson_28752.jpg

Na rozwój trądziku wpływ może mieć wiele różnych czynników. Za zmiany trądzikowe na twarzy bardzo często odpowiedzialne są zaburzenia gospodarki hormonalnej, nieprawidłowa pielęgnacja skóry, jak również nieodpowiednio zbilansowana dieta. Jak zatem powinna wyglądać dieta na trądzik? Podpowiadamy, co jeść a czego lepiej unikać!

Trądzik a dieta - jak odżywianie wpływa na stan skóry?

Choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, to sposób codziennego odżywiania się posiada niebagatelny wpływ na stan naszej skóry. Trądzik pojawia się na skórze w efekcie procesu oczyszczania organizmu ze szkodliwych produktów przemiany materii, a ich ilość jest bezpośrednio uzależniona od tego, w jaki sposób na co dzień się odżywiamy. Nieodpowiednio skomponowana dieta dla osób z trądzikiem sprawia, że gruczoły łojowe zostają pobudzone do działania i produkują nadmierną ilość sebum. Zablokowane w ten sposób pory zatrzymują wewnątrz skóry łój oraz zanieczyszczenia, przez co pojawia się skłonność do zaskórników oraz zapalnych zmian trądzikowych.

Dieta a trądzik - czego unikać przy trądziku?

Na niekorzyść skóry z trądzikiem działają przede wszystkim produkty wysokoprzetworzone - to znaczy żywność, do której w procesie obróbki przemysłowej dodawane są duże ilości cukru, tłuszczu, soli, konserwantów, wzmacniaczy smaku i zapachu, barwników, emulgatorów itp. Oznacza to tym samym, że w tym przypadku zdecydowanie należy unikać spożywania słodyczy, dań typu fast food, słonych przekąsek, napojów gazowanych oraz innych “sztucznych” produktów. Przy diecie na trądzik młodzieńczy zdecydowanie należy też ograniczyć stosowanie ostrych przypraw i alkoholu, które wpływają niekorzystnie na kondycję skóry trądzikowej.

Co jeść na trądzik?

Dieta na trądzik powinna być bogata w zdrowe, jak najbardziej naturalne i lekkostrawne produkty, które pomogą oczyścić nasz organizm z toksyn.

W diecie przeciw trądzikowi powinny znaleźć się przede wszystkim duże ilości świeżych warzyw i owoców, w których znajdują się cenne dla skóry witaminy i składniki mineralne.
Tłuste dania należy wymienić na chude mięso, jaja lub ryby, a zamiast soli używać dużej ilości przypraw lub świeżych ziół. Białe pieczywo lub makarony najlepiej zastąpić ich razowymi zamiennikami.

Warto jeść wszystko, co jest naturalne i obfite w: cynk, regulujący pracę gruczołów łojowych (np. owoce morza, ryby, wątróbka), witaminy z grupy B, łagodzące różne schorzenia skórne (np. jaja, drożdże, rośliny strączkowe, orzechy) oraz błonnik, który pozwala skutecznie oczyścić organizm z toksyn (np. kasze, otręby, pieczywo pełnoziarniste).

Częściej należy spożywać dania przygotowywane na parze lub w piekarniku niż smażone. Olej zaś najlepiej zastąpić oliwą z oliwek lub olejem lnianym.

Warto regularnie spożywać pomarańcze, czerwoną paprykę i brokuły - to produkty, które są bogatym źródłem witaminy C, wpływającej korzystnie na skórę trądzikową.

Przy diecie na trądzik należy pić dużo wody, która niezbędna jest przy wielu procesach metabolicznych - w tym przy usuwaniu toksyn z organizmu.

Co poza dietą na trądzik?

Pamiętajmy o tym, że trądzik nie jest wyłącznie defektem kosmetycznym, ale przede wszystkim chorobą skóry, która powinna być leczona pod kontrolą specjalisty. Odpowiednio skomponowana dieta okazuje się bardzo pomocna przy zwalczaniu trądziku, jednak nie możemy zapominać również o prawidłowej pielęgnacji swojej skóry. Twarz należy regularnie oczyszczać z zanieczyszczeń i nadmiaru sebum przy pomocy łagodnych środków myjących bez dodatku mydła i alkoholu, np. żelu oczyszczającego Effaclar La Roche-Posay z dodatkiem cynku. Poziom sebum oraz zmian trądzikowych na twarzy najlepiej regulować odpowiednio dobranym kremem o właściwościach matująco-nawilżających. Raz na jakiś czas warto też zastosować specjalną maskę oczyszczającą, która dodatkowo odżywi naszą skórę i nada jej promiennego kolorytu.

Wybrane dla Ciebie

Zobacz wszystkie artykuły