Skoncentruj się na...

Sprawdzone porady jak odkwasić organizm?

\\SRV-PUBLIC-2015\Applications\Site-LRP-Inter\Deploy\Resources\Visuels\V4\Headers\Articles\INT\v_header_focuson_24773.jpg

Odkwaszanie organizmu nie jest nową, modną dietą odchudzającą, lecz doskonałą metodą na przywrócenie organizmowi prawidłowego funkcjonowania. Jak rozpoznać, że mamy do czynienia z zakwaszeniem? I jak skutecznie odkwasić organizm? Sprawdź nasze porady na odkwaszenie!

Czym jest zakwaszenie organizmu?

Zakwaszenie organizmu to stan, w którym zakłócona zostaje równowaga kwasowo-zasadowa - czyli jeden z ważniejszych mechanizmów regulacyjnych naszego organizmu. Jest to zdecydowana podstawa prawidłowego przebiegu procesów życiowych oraz niezbędny warunek do zachowania przez nas zdrowia. Jeśli mamy do czynienia z zachwianiem równowagi kwasowo-zasadowej, nie powinniśmy tego lekceważyć - brak podjęcia odpowiednich działań może sprawić, że dolegliwości towarzyszące zakwaszeniu przekształcą się w schorzenia przewlekłe.

Warto zaznaczyć, że większość przewlekłych chorób, np., nowotwory, choroby serca, cukrzyca, migrena, kamica nerkowa, dna moczanowa, kamienie w woreczku żółciowym, powstają właśnie wskutek zakwaszenia organizmu. Zakwaszenie organizmu może jednak pojawić się nie tylko w zaawansowanym stadium rozwoju choroby, ale też wtedy, gdy doskwierają nam częste bóle głowy, podwyższony poziom cholesterolu, wzdęcia, zgaga, ból kręgosłupa, biegunka czy inne dolegliwości jelitowe. Zakwaszenie organizmu może dotknąć nas w każdym wieku (problem ten dotyczy zarówno osób starszych, jak i dzieci), jednak prawda jest taka, że większość dolegliwości związanych z tym zjawiskiem dotyka nas po 40. roku życia.

W jaki sposób radzić sobie z zakwaszeniem organizmu? Decydując się na jego odkwaszenie przy pomocy produktów zasadotwórczych i ograniczeniu spożywania produktów kwasotwórczych. Odkwaszanie organizmu daje bardzo dużą szansę na poprawę naszego ogólnego samopoczucia oraz pozbycia się dokuczliwych dolegliwości. Dodatkowo możemy się spodziewać się delikatnej utraty wagi oraz psychofizycznej odnowy całego organizmu.

Objawy i przyczyny zakwaszenia organizmu

Zakwaszenie organizmu jest zaburzeniem równowagi kwasowo-zasadowej, do którego dochodzi wtedy, gdy dostarczamy do organizmu zbyt dużą ilość produktów o odczynie kwasowym. W związku z tym, że organizm nie jest w stanie samodzielnie ich zneutralizować, dochodzi do jego zakwaszenia.

Za zakwaszenie organizmu winna jest przede wszystkim nasza zła dieta, np. spożywanie dużych ilości kawy lub alkoholu, jednak winę za to ponosi również brak aktywności fizycznej (lub odwrotnie zbyt duża ilość intensywnych treningów), szybkie tempo życia, przyjmowanie wybranych leków, odwodnienie. Zakwaszenie organizmu może być także efektem ubocznym niewłaściwie skomponowanej diety odchudzającej i objawem silnego stresu.

Jak rozpoznać, że mamy do czynienia z zakwaszeniem i kiedy niezbędne będzie przeprowadzenie odkwaszania organizmu? Najczęstszymi objawami tego zjawiska są:

* bóle i zawroty głowy,
* problemy z koncentracją,
* zgaga,
* zmęczenie,
* częste wzdęcia,
nagłe wypadanie włosów,
* osłabienie paznokci,
* brązowe cienie pod oczami,
* poszarzały koloryt skóry,
* trądzik i inne problemy skórne,
* wypryski,
* bóle mięśni i stawów,
* ociężałość,
* nadmierna nerwowość.

Zakwaszenie organizmu znacząco utrudnia też odchudzanie, jeśli zatem pojawia się problem ze zgubieniem zbędnych kilogramów, warto na początku sprawdzić, czy nie mamy do czynienia z zakwaszeniem. Zakwaszenie organizmu możemy także rozpoznać po częstych skłonnościach do infekcji i przeziębień, a także osłabieniu naszej odporności.

W tym celu warto wykonać podstawowe badania krwi i moczu. Jeśli ich wyniki będą w normie, a nasze samopoczucie będzie nadal pozostawiało wiele do życzenia (zmęczenie, brak energii, szereg dolegliwości trawiennych), może to oznaczać, że mamy do czynienia z zakwaszeniem organizmu. Warto też przeanalizować swoją codzienną dietę - jeśli jest w niej dużo produktów zakwaszających, a mało alkalizujących, można podejrzewać, że złe samopoczucie, problemy ze zdrowiem i kiepski nastrój są właśnie wynikiem zakwaszenia.

Odkwaszenie organizmu - metody

Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na odkwaszanie organizmu, z czego najskuteczniejszym jest przede wszystkim odpowiednio skomponowana dieta odkwaszająca. Poza dietą warto jednak zadbać o redukcję stresu oraz umiarkowaną aktywność fizyczną.

Dieta odkwaszająca

To jeden z podstawowych sposobów na utrzymanie prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej. W tym przypadku optymalna dieta powinna składać się w ok. 80% z produktów o odczynie zasadowym lub obojętnym, a w pozostałych 20% z produktów kwasotwórczych. Bardzo ważne jest to, by z diety wyeliminować przede wszystkim produkty zakwaszające, czyli takie, które zawierają dużą ilość siarki, chloru i fosforu, np. kawa, mięso wieprzowe, sery żółte, czekolada, kakao, ryż i białe pieczywo. Zalecane jest natomiast spożywanie produktów alkalizujących, które pomogą nam odkwasić organizm, np. owoce, warzywa, woda źródlana, soki warzywno-owocowe, herbatki ziołowe, jarmuż, dziki ryż. Dietę warto też wzbogacić o suplementy bogate w elektrolity.

Redukcja stresu

Chcąc uzyskać jak najlepsze rezultaty odkwaszania organizmu, powinniśmy też zadbać o redukcję stresu, który również wpływa na zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej. W sytuacjach stresowych nasz organizm wytwarza kortyzol - hormon, który przygotowuje nas do ucieczki lub walki. Nasz organizm zajęty spełnianiem jednej z tych dwóch funkcji, zaniedbuje pracę innych, ważnych dla organizmów narządów - w tym układu trawiennego, doprowadzając nierzadko nasz organizm do zakwaszenia.

Aktywność fizyczna

Przy zakwaszeniu organizmu jak najbardziej zalecany jest ruch. Aktywność fizyczna powinna być jednak umiarkowana, bowiem zbyt duży wysiłek fizyczny również prowadzi do zakwaszenia. Zamiast forsownych ćwiczeń na siłowni, lepiej postawić na regularną aktywność fizyczną w postaci spacerów, biegania, jazdy na rowerze lub lekkich form fitnessu, np. pilates, joga. Ćwiczyć najlepiej jest 5 razy w tygodniu przez około 30-45minut.

Jak odkwasić organizm dietą?

Podstawowym celem odkwaszania organizmu dietą jest utrzymanie zasadowego pH płynów w organizmie, co pozwoli nam pozbyć się nadmiernego zakwaszenia. Utrzymanie prawidłowego pH jest dla nas bardzo ważne, bowiem skutecznie chroni nas przed różnymi groźnymi chorobami - większość bakterii, wirusów i grzybów nie jest w stanie rozwijać się w zasadowym środowisku. Osoby, które nadmiernie spożywają wysokoprzetwrzoną żywność, fast foody, produkty GMO, żywność nieorganiczną, a przy tym przyjmują dużą ilość leków, nie zawsze mogą uchronić się przed różnymi schorzeniami.

Jak zatem powinna wyglądać dieta odkwaszająca i poprawiająca pH organizmu?

Dieta alkaliczna powinna być bogata w organiczną żywność, wolną od GMO, pestycydów, chemikaliów oraz innych, szkodliwych dla nas zanieczyszczeń.
Powinniśmy spożywać jak największą ilość warzyw, które należą do grupy alkalicznych produktów i dostarczają organizmowi zasadowych składników mineralnych.
W trakcie odkwaszania organizmu najlepiej jeść jak najmniej mięsa, mąki oraz cukru. W tym przypadku niekorzystny jest zarówno nadmiar węglowodanów, jak i białka.
Jeżeli już decydujemy się na jedzenie produktów zakwaszających, np. białego pieczywa, starajmy się łączyć je z produktami o silnym działaniu odkwaszającym, np. warzywami.
W czasie kuracji należy pić duże ilości wody i łączyć ją kilka razy dziennie z organicznym octem jabłkowym. Warto nią przede wszystkim zastąpić inne napoje o właściwościach zakwaszających: kawę, herbatę, alkohol, słodkie napoje.
Bardzo dobrym sposobem na natychmiastową poprawę pH organizmu jest wypicie specjalnego “drinka” składającego się z dwóch łyżeczek z soku z cytryny lub limonki, połowy łyżeczki sody oczyszczonej lub proszku do pieczenia. Po wymieszaniu składników, gdy roztwór przestanie się pienić, należy dodać je do wody i szybko wypić. Do wody można dodać też samego proszku do pieczenia.

Podczas odkwaszania organizmu należu uzupełniać w oragnizmie potas, którego bogatym źródłem są m. in. cytrusy lub banany.
Bardzo pomocne może także okazać się częste picie wody z cytryną, która jest częstym składnikiem w diecie oczyszczającej organizm z toksyn. Warto szczególnie dodawać sok z cytryny do ciepłej wody i wypijać na czczo, by pobudzić proces oczyszczania organizmu.
Przy problemach z zakwaszeniem organizmu warto również przyjmować winian potasu (1-2 łyżeczki) w połączeniu z wodą (1 szklanka) - winian potasu, podobnie jak cytryna, jest bardzo kwaśny i pomocny w tworzeniu związków o charakterze zasadowym. Po ten środek warto w szczególności sięgać w nagłym przypadku, np. w wyniku mdłości lub bólu głowy bezpośrednio po spożyciu nadmiernie kwasowego pożywienia. Posiada on delikatny i kwaskowaty posmak, a w połączeniu z wodą tworzy odświeżający napój.

Jakie produkty na odkwaszenie organizmu?

Woda alkaliczna
Jeśli decydujemy się na odkwaszanie swojego organizmu, pierwsze o czym powinniśmy pomyśleć, to wybór odpowiedniej wody do picia. Wbrew pozorom nie każda woda jest taka sama. Przy odkwaszaniu powinniśmy postawić na wodę alkaliczną o pH równym 9.5 lub wyższym. Nie musimy posiadać specjalnego sprzętu do wytwarzania takiej wody - wystarczy dodać do wody sodę oczyszczoną lub inne sole mineralne. Pamiętajmy też o dostarczaniu do organizmu właściwych ilości wody - dzienne zapotrzebowanie na wodę wynosi mniej więcej 1 litr na 13-14 kg masy ciała. Oznacza to tym samym, że osoba ważąca 80 kg potrzebuje każdego dnia nawet 6 litrów wody.

Naturalne produkty spożywcze
Warto spożywać w całości naturalne i nieprzetworzone potrawy i opierać swoją dietę przede wszystkim na zielonych warzywach i zdrowych tłuszczach. Możemy przygotowywać swój organizm na te zmiany stopniowo, pozwalając mu naturalnie przestawić się nowy sposób dostarczania energii i powolne pozbywanie się kwasów. Dzięki temu uchronimy swój organizm przed szokiem i zmniejszymy ryzyko pojawienia się nieprzyjemnych dolegliwości towarzyszących procesowi wydalania toksyn.

Zdrowe tłuszcze
W naszej diecie nie powinno zabraknąć dobroczynnych tłuszczów - oliwy z oliwek, oleju kokosowego, awokado, olej lniany. Zawierają one duże ilości zdrowych kwasów omega 3, które wpływają pozytywnie na funkcjonowanie całego organizmu. Należy natomiast unikać rafinowanych olejów i margaryny - zawartych również w wielu gotowych produktach spożywczych.

Warzywa
Dieta na odkwaszanie organizmu powinna składać się głównie z warzyw - nie tylko tych surowych, ale też gotowanych na parze lub w niewielkiej ilości wody. Warzywa doskonale neutralizują nadmiar kwaśnych produktów przemiany materii. Warzywa takie jak ziemniaki czy buraki należy przygotowywać w łupinach. Podczas diety odkwaszającej możemy sięgać praktycznie po każde warzywo: marchewkę, pietruszkę, brokuły, pomidory, ogórki, paprykę, rzodkiewkę, selera, kapustę, kalafiora, pora, cukinię, pasternak oraz wiele innych. Przed spożyciem jakichkolwiek warzyw warto na początku zjeść sałatę lub kapustę kiszoną. Każde danie możemy przyprawić wybranymi przez siebie ziołami, przyprawami, solą morską, kiełkami, olejem lnianym lub oliwą z oliwek tłoczoną na zimno.

Owoce, orzechy, nasiona
Podczas diety na odkwaszanie organizmu możemy spożywać także pestki dyni, nasiona słonecznika, orzechy, migdały i suszone owoce (najlepiej z certyfikatem ekologicznym). Doskonałymi produktami na odkwaszenie organizmu są owoce w formie surowej lub gotowane na parze z dodatkiem ulubionych przypraw, np. gruszki lub jabłka z cynamonem. Pamiętajmy jednak o tym, by owoce spożywać przed warzywami. Między posiłkami warto natomiast sięgać po napoje ziołowe, zakwas buraczany, soki warzywne lub owocowe a także wywary.

W trakcie terapii odkwaszającej musimy też przestrzegać konkretnych godzin spożywania posiłków. To zapewni nam przede wszystkim właściwe trawienie. Śniadanie najlepiej spożywać między 7 a 9 (najpóźniej godzinę od pobudki), obiad między 13 a 15, kolację zaś należy spożyć najpóźniej do godziny 18. Pamiętajmy też o tym, by unikać spożywania wszystkich tych produktów, które zakwaszają nasz organizm - przynajmniej na jakiś czas należy zatem wykluczyć z diety kawę (choć jest bogata w przeciwutleniacze jej godnym zastępcą może być sok pomidorowy), czarną herbatę, mięso, pieczywo, wędliny, słodycze, sery i przetwory mleczne.

Wybrane dla Ciebie

Zobacz wszystkie artykuły