0

Zapisz się do naszego Newslettera

Zarejestruj się, aby otrzymać specjalne oferty oraz najnowsze wiadomości od La Roche-Posay

 

test Fb connect
| | |
|segment event : ARTSEG_OP_SLEEPIKAR| |articleType de la liste :|

Sleepikar

Dlaczego brak snu jest szkodliwy dla twojego zdrowia (i szczęścia!)

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jaki krótko- i długoterminowy wpływ na nasze funkcjonowanie mają niedobory snu oraz jak sen jest ściśle związany ze zdrowiem twojej skóry.

Dlaczego bezsenność jest szkodliwa dla twojego zdrowia (i szczęścia!)

o oficjalne: bezsenność to epidemia. Jedna trzecia dorosłych śpi krócej, niż przewidują zalecenia. Eksperci winy upatrują w stresie związanym z pracą, pracą zmianową i korzystaniu z urządzeń cyfrowych wieczorem, co utrzymuje mózg w trybie czuwania. Rodzice z małymi dziećmi również doświadczają przerywanego snu z oczywistych powodów!

Krótkoterminowe skutki niewystarczającej ilości snu Długoterminowe skutki dla zdrowia:


  • Osłabiona funkcja poznawcza
  • Problemy z koncentracją
  • Drażliwość i wahania nastroju
  • Brak empatii
  • Utrata pamięci



Zwiększone ryzyko:
  • wylewu krwi do mózgu
  • zawału serca
  • cukrzycy
  • otyłości
  • wysokiego ciśnienia krwi
  • depresji


Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby poprawić jakość swojego snu. Oto kilka porad, jak leczyć bezsenność:


  • ćwiczenie dobrej „higieny snu”
  • codzienne ćwiczenia fizyczne, ale nie w godzinach bezpośrednio poprzedzających sen
  • ograniczenie kofeiny po godz. 12.00
  • jedzenie lekkich kolacji
  • wyłączanie urządzeń cyfrowych dwie godziny przed snem.

Brak snu jest również ściśle związany z kondycją skóry. Przedłużający się niedobór snu powoduje widoczne oznaki starzenia: cienie pod oczami, opuchlizna, zmarszczki… A schorzenia skórne mogą z kolei wpływać na sen: 90% dzieci z egzemą ma problemy z odpowiednim wyspaniem się z powodu uporczywego swędzenia.

Czy to już bezsenność?

Czy powinienem/powinnam spać w nocy 8 godzin?

„Dobranoc, śpij dobrze” – gdyby to było takie proste! Jest to stare powiedzenie, które coraz trudniej wcielić w życie. Na pewnym etapie naszego życia prawie wszyscy będziemy mieli wrażenie, że nie śpimy wystarczająco dużo lub że nasz sen nie jest wystarczająco dobrej jakości. Badania wykazały, że bezsenność jest rosnącym globalnym problemem, który może mieć poważny wpływ na zdrowie i jakość życia.

Bezsenność czy niskie zapotrzebowanie na sen? Ile snu naprawdę potrzebujesz?

Jeśli jesteś osobą dorosłą, możesz z powodzeniem próbować spać 8 godzin w ciągu nocy. Jak się okazuje, to szeroko rozpowszechnione przekonanie nie odbiega znacznie od stanu faktycznego. Narodowa Fundacja Snu zaleca 7-9 godzin snu w nocy dla osób dorosłych w wieku od 18 do 64 lat. Dzieci potrzebują więcej snu niż dorośli. Kliknij TUTAJ, aby zapoznać się z wymaganiami dotyczącymi snu według wieku.

Cierpisz na bezsenność? Nie jesteś sam/sama!

Bezsenność i niedobór snu to rosnąca epidemia

Jeśli cierpisz na bezsenność, przerywany sen lub ogólnie niewystarczający odpoczynek, z pewnością nie jesteś jedyny/jedyna. CDC informuje, że jedna trzecia osób dorosłych w USA śpi mniej, niż jest to zalecane.

Jeśli chodzi o Francję, 73% osób budzi się przynajmniej raz w nocy. A presja rodzicielstwa potęguje problem: 60% osób mających dziecko czuje, że nie śpi wystarczająco dużo. Niezliczone inne badania pokazują podobne wyniki: faktem jest, że niewystarczający sen staje się globalną epidemią.

Główne przyczyny niedoboru snu

Stres związany z pracą, praca zmianowa, urządzenia cyfrowe… i dzieci!

Główną przyczyną przerwanego snu jest często konieczność opieki nad małymi dziećmi. Dzieci, które budzą się w nocy, mają ogromny wpływ na jakość snu swoich rodziców. Jeśli twoje dzieci nie pozwalają ci w nocy spać, spróbuj skorzystać ze wskazówek specjalisty ds. zaburzeń snu u dzieci.
Przyczyny bezsenności u dorosłych
Inne kluczowe przyczyny niedoboru snu związane są z pracą. Być może wykonujesz pracę pod dużą presją i doświadczasz znacznego stresu w ciągu dnia, który uwalnia się w nocy? A może jesteś pracownikiem zmianowym, który musi wielokrotnie przestawiać się między spaniem w dzień i w nocy?

Jeśli nie można winić budzących się dzieci lub stresu związanego z pracą, to może twoje ekrany sprawiają, że nie możesz spać?

Urządzenia cyfrowe utrzymują mózg w trybie czuwania

Wielu ekspertów uważa, że nasze problemy z bezsennością mają coś wspólnego z cyfryzacją postmodernistycznego życia – innymi słowy, z naszym przyklejeniem do smartfonów, tabletów i innych urządzeń.

Ta ciągła stymulacja sprawia, że późno w nocy nasze umysły są bardzo aktywne, a niebieskie światło emitowane z ekranów urządzeń hamuje produkcję hormonu snu, melatoniny. Statystyki mówią same za siebie: 20% ludzi zostawia w nocy smartfony włączone, 50% budzi się, dostając wiadomości, a 30% od razu na nie odpowiada.

5 oznak, że brakuje ci snu

  • Masz problemy z koncentracją: Niedobór snu wpływa na funkcje poznawcze, co może mieć wpływ na wyniki uzyskiwane w szkole lub w pracy.
  • Jesteś rozdrażniony/rozdrażniona i masz wahania nastroju: Brak snu może mieć wpływ na zdolność radzenia sobie z codziennym życiem.
  • Masz chwile otępienia, które nie mijają: Również w tym przypadku wpływ na funkcje poznawcze może spowodować spowolnienie pracy mózgu.
  • Masz trudności w relacjach z innymi: Poza funkcją intelektualną utrata snu może mieć wpływ na twoje EQ, czyniąc cię mniej zdolnym/zdolną do empatii.
  • Masz epizody typowe dla osób starszych, z utratą funkcji pamięci.

Problemy z bezsennością – jaki mają wpływ na naszą kondycję fizyczną i psychiczną?

W dłuższej perspektywie bezsenność lub słaba jakość snu mogą mieć daleko idące skutki dla ogólnego stanu zdrowia. Potęgują one tak zwane ryzyko sercowo-naczyniowe, zwiększając ryzyko wystąpienia udarów i zawałów serca. Są również związane z wysokim ciśnieniem krwi, cukrzycą i otyłością. Oprócz fizycznych problemów zdrowotnych sen jest także czynnikiem wpływającym na zdrowie psychiczne, np. występowanie depresji. Nie da się go przecenić: dobry sen jest kluczem do dobrego zdrowia i szczęścia. Przeczytaj następną sekcję, aby dowiedzieć się, jak zoptymalizować swój sen.

5 wskazówek, jak radzić sobie z bezsennością

  • Ćwicz dobrą „higienę snu”. Oznacza to posiadanie ustalonej pory snu i budzenia, której się trzymasz. Unikaj drzemek i kładzenia się późno spać w weekend, ponieważ może to rozregulować rytm dobowy twojego organizmu.
  • Ćwicz codziennie… ale nie za późno. Ciężki trening to świetny sposób na przygotowanie się na świetny sen, ale pamiętaj, żeby skończyć go co najmniej 4 godziny przed snem, aby dać swojemu ciału czas na relaks.
  • Bezsenność może być skutkiem nieprawidłowej diety. Napoje zawierające kofeinę, takie jak herbata i kawa, pij wyłącznie do południa. Pozwoli to twojemu organizmowi wypłukać kofeinę przed położeniem się spać.
  • Jedz lekkie kolacje. Jedzenie za dużych porcji i zbyt późno może spowodować refluks i zakłócać sen.
  • Nie korzystaj z urządzeń elektronicznych przez co najmniej 2 godziny przed snem. W tym czasie również przyciemnij światło w domu. Dzięki temu twój mózg będzie wiedział, że zbliża się pora snu, i pobudzi produkcję hormonu snu – melatoniny.

Bezsenność ma zgubny wpływ na stan skóry…

Niedobór snu pogłębia oznaki starzenia

Podczas dobrego snu proces odnowy komórek skóry przyspiesza dwukrotnie, a skóra zwiększa również produkcję swoich wewnętrznych elementów budulcowych, takich jak kolagen i elastyna. Kiedy człowiek cierpi na bezsenność, na jego twarzy mogą pojawić się pewne znaki ostrzegawcze:

  • cienie i opuchlizna pod oczami
  • większe zmarszczki i utrata jędrności skóry
  • ziemista, pozbawiona blasku cera
  • infekcje skórne i opryszczka.

…A kondycja skóry również wpływa na jakość snu. Bezsenność to twój wróg!

Swędzenie spowodowane egzemą ma ogromny wpływ na sen

W La Roche-Posay rozumiemy, że problemy skóry podatnej na egzemę mogą być ściśle związane z jakością snu. 90% dzieci z atopowym zapaleniem skóry doświadcza nocnego swędzenia i drapania, a co za tym idzie, 90% doświadcza zakłóceń snu. Kliknij TUTAJ, aby dowiedzieć się więcej o zaburzeniach snu u dzieci z egzemą.

Udowodniliśmy to: odpowiednia pielęgnacja skóry może zmniejszyć swędzenie występujące w nocy

Kliknij TUTAJ , aby uzyskać szczegółowe informacje na temat nowego badania klinicznego dowodzącego, że odpowiednia pielęgnacja skóry atopowej – LIPIKAR Syndet AP+ podczas kąpieli i emolientowy krem nawilżający, taki jak LIPIKAR Baume AP+, przed snem – może złagodzić swędzenie, a tym samym poprawić jakość snu osób cierpiących na egzemę… aby sen był czasem relaksu i pozwalał budzić się wypoczętym i gotowym na podbój świata.

Poznaj 10 faktów na temat snu, o których musisz wiedzieć, kliknij TUTAJ

Polecane produkty

Zobacz wszystkie produkty