0

Zapisz się do naszego Newslettera

Zarejestruj się, aby otrzymać specjalne oferty oraz najnowsze wiadomości od La Roche-Posay

 

test Fb connect
| | |
|segment event : ARTSEG_OP_SLEEPIKAR| |articleType de la liste :|

Sleepikar

Bezsenność u dzieci – czy można ją pokonać?

Zaburzenia snu u dzieci – dziesięć najlepszych wskazówek od specjalisty

Najczęściej występujące zaburzenia snu u dzieci to: bezsenność (zbyt mało snu), hipersomnia (za dużo snu) i parasomnia (dziwne zachowania podczas snu). Wiele z nich jest unikalnych dla każdego dziecka i może być nawet wynikiem działania rodziców – którzy mają najlepsze intencje – prowadzącego w rzeczywistości do zwiększenia problemów związanych ze snem. Trudności w zasypianiu u dzieci mogą również wynikać z chorób skóry, takich jak atopowe zapalenie skóry lub egzema. Przeprowadziliśmy wywiad z ekspertem ds. zaburzeń snu u dzieci –  dr Sarah Bursaux –  aby dowiedzieć się więcej na temat inteligentnych zachowań snu i uzyskać 10 najlepszych wskazówek, jak sprawić, aby twoje dziecko zasnęło.

Czym dokładnie są zaburzenia snu?

Jakie zaburzenia snu ma moje dziecko?

Zaburzenie snu to wszelkie zakłócenia czasu trwania lub jakości snu. Obejmuje to trudności w zasypianiu i pozostawaniu w śnie, ale może również obejmować spanie, po którym następuje budzenie się bez uczucia bycia zregenerowanym.

Zaburzenia snu u dzieci dzielą się na 3 kategorie:
Bezsenność (zbyt mało snu)
Hipersomnia (zbyt duża ilość snu – ludzie nie powinni wchodzić w stan hibernacji!) oraz
Parasomnie (dziwne zachowania podczas snu, takie jak chodzenie, mówienie, odgrywanie swoich snów…).

Poza kategoriami medycznymi wiele zaburzeń snu jest unikalnych dla poszczególnych dzieci, a dr Bursaux specjalizuje się w pomaganiu rodzicom w identyfikowaniu ich własnych określonych wzorców zachowań, które mają pomóc dzieciom spać (np. kładzenie się z dzieckiem do łóżka), ale które w dłuższej perspektywie tworzą błędne koło.

Co powoduje zaburzenia snu u dzieci?

Dlaczego moje dziecko nie może się wyspać?

„Utrata snu jest często spowodowana wewnętrznymi działaniami rodziny. Złe nawyki – które mogą wynikać z najlepszych intencji! – po prostu przechodzą na dziecko. Chodzi o to, w jaki sposób dzieci uczą się zachowań związanych ze snem, często od swoich rodziców. W grę wchodzi wiele czynników, ale bardzo łatwo jest wpaść w toksyczną rutynę. Ponadto, jeśli rodzice niepokoją się z powodu snu, dziecko prawdopodobnie też będzie odczuwać z tego względu niepokój. Dlatego też moim zadaniem jest szkolenie zarówno dziecka, jak i rodzica, jak dobrze się wyspać!”

„Zaburzenia snu mogą być również związane z alergiami, zespołem bezdechu sennego, kolką, kaszlem i przeziębieniem, zapaleniem ucha lub schorzeniami skóry, takimi jak atopowe zapalenie skóry. Atopowe zapalenie skóry lub egzema często powodują u dziecka bezsenność. Na przykład, kiedy dziecko z egzemą kończy cykl swojego snu, może się obudzić i zacząć się drapać”.

Atopowe zapalenie skóry a zaburzenia snu u dzieci

Kiedy dziecko nie może spać z powodu swędzenia?

Kluczową cechą atopowego zapalenia skóry (egzemy), z której wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy, jest jego wpływ na sen. A prawda jest taka, że zaburzenia snu są jednym z najczęstszych problemów u dzieci z egzemą.

10-20% dzieci ma egzemę i może ona naprawdę zakłócać ich sen. Podczas zaostrzeń schorzenia aż 83% dzieci ma trudności z zasypianiem lub pozostawaniem we śnie. Nie należy lekceważyć wpływu tego problemu na jakość życia: w wielu badaniach rodzice dzieci z atopowym zapaleniem skóry lub egzemą wymieniają zaburzenia snu jako drugi, po swędzeniu, czynnik mający najbardziej negatywny wpływ na jakość ich życia.

Stres, egzema i sen

Stres może stwarzać błędne koło u dzieci z atopowym zapaleniem skóry. Im bardziej są zestresowane, tym bardziej ich egzema się zaostrza i tym bardziej swędzi, co utrudnia wypoczynek i powoduje zaburzenia snu. To sprawia, że są jeszcze bardziej zestresowane… i w ten sposób koło się zamyka.

Jak zaburzenia snu wpływają na moje dziecko?

Jaki jest wpływ na codzienne życie mojego dziecka?

Niedobór snu u niemowląt i małych dzieci może mieć wpływ na ich zdrowie i samopoczucie, ale także na ich wyniki w szkole. Ostatnie badania wykazały, że dzieci z nieregularnym czasem snu do trzeciego roku życia wypadły gorzej w matematyce, czytaniu, świadomości przestrzennej i zdolnościach językowych. Ponadto te, które regularnie spały mniej niż 10 godzin w nocy, były bardziej narażone na ryzyko rozwoju ADHD.

„Niedobór snu może mieć wszelkiego rodzaju skutki dla dzieci: utrata apetytu, płacz, nerwowość, senność i niepokój związany z zasypianiem.

W przypadku dzieci z atopowym zapaleniem skóry lub egzemą może to sprawić, że staną się bardziej podatne na infekcje i bardziej wrażliwe na ból. Może to pogorszyć ich zdolności poznawcze i zakłócić ich zachowanie, prowadząc do problemów z koncentracją i problemów emocjonalnych.

Oczywiście, niedobór snu u dzieci wpływa nie tylko na dziecko: dotyczy to całej rodziny, wywołuje niepokój u rodziców i rodzeństwa oraz napięcia w rodzinie”.

Jak zwalczałabyś/zwalczałbyś zaburzenia snu u swojego dziecka?

Zapytaliśmy eksperta ds. zaburzeń snu u dzieci, dr Sarah Bursaux, o niektóre z szalonych rzeczy, które rodzice robili, aby ich dziecko zasnęło.

Zaburzenia snu mają tak duży wpływ na dziecko i rodzinę, że rodzice są gotowi spróbować praktycznie wszystkiego i myślę, że widziałam już wszystko!

Jedni rodzice całkowicie przesunęli czas snu dziecka na późną noc. Dawali mu kolację o 22:00 i kąpali je o północy!

Inna para rodziców jeździła w kółko po obwodnicy, aż w końcu ich dziecko zasnęło.

Pamiętam nawet jedną rodzinę, która zmieniła w swoim domu przeznaczenie pokoi, aby uwzględnić potrzeby dziecka z problemem snu. Tata spał w salonie, dziecko z problemami ze snem spało z mamą w łóżku rodziców, a rodzeństwo w jeszcze innym pokoju”.

To oczywiste, że problemy ze snem u dziecka mogą mieć ogromny wpływ na całą rodzinę. Przeczytaj o spostrzeżeniach dr Bursaux na temat radzenia sobie z zaburzeniami snu i jej 10 najlepszych wskazówek, aby twoje dziecko zasnęło, bez uciekania się do szalonych rozwiązań!

Zaburzenia snu u dziecka – jak sobie z nimi radzić?

„Prawie wszystkie zaburzenia snu mogą być kontrolowane przez lekarza pierwszego kontaktu, pediatrę lub psychiatrę dziecięcego, ale najważniejszymi osobami są tak naprawdę rodzice. Często problemy, które początkowo wydawały się nie do przezwyciężenia, można rozwiązać w trakcie dwóch lub trzech sesji.

Podczas pierwszej, często dość długiej sesji lekarz specjalista poświęca czas na wysłuchanie rodziców i historii dziecka. Stara się zrozumieć przyczyny zaburzeń snu i ich główne przejawy.

Następnie specjalista poświęci kolejne 1-2 sesje na wyjaśnienie charakterystyki normalnego snu i zaproponuje nowe sposoby radzenia sobie z zaburzeniami snu dziecka bez przepisywania środków uspokajających lub nasennych (tabletek nasennych)”.

10 wskazówek, aby dziecko zasnęło

1. Kluczowa jest komunikacja: „Wyjaśnij, dlaczego nadszedł czas na pójście spać i dlaczego spanie jest ważne. Zawsze słuchaj i odpowiadaj na wszelkie pytania dziecka, aby uspokoić je przed powiedzeniem dobranoc”.

2. Spraw, aby sen nie był dla dziecka stresujący: „Sen nie powinien być postrzegany przez dziecko jako wyzwanie lub walka. Pomóż dziecku traktować go jako coś spokojnego i relaksującego. Dobrym sposobem na osiągnięcie tego celu jest zapewnienie dziecku autonomii w kwestii snu. Możesz pozwolić mu wybrać piżamę lub bajkę na dobranoc itp.”.

3. Nie śpij z dzieckiem: „Celem każdej terapii snu jest, aby dziecko nauczyło się zasypiać samo w swoim łóżku. Spanie z dzieckiem wydaje się jedynym wyjściem, gdy wszyscy są wyczerpani i odchodzisz od zmysłów, ale miej na uwadze długoterminowe cele! Kiedy zaczniesz pozwalać swojemu dziecku spać w swoim łóżku lub gdy śpisz z nim w jego łóżku, stworzysz precedens, który tylko utrudni ci życie w przyszłości”.

4. Każdego dnia karm dziecko o tej samej porze: „Stałe pory posiłków ogólnie pomagają w stworzeniu stałego rytuału, a to pomaga w utrzymaniu higieny snu”.

5. Zachowaj regularne pory drzemki: „Dzieci potrzebują rytuału snu. Codziennie trzymaj się tej samej pory drzemki i nie pozwól dziecku drzemać na kilka godzin przed snem”.

6. Ćwicz dobrą higienę snu: „Aby dobrze spać, dziecko potrzebuje stałego rytuału, takiego jak kąpiel i bajka na dobranoc. I należy codziennie trzymać się tej samej pory snu i budzenia”.

7. Niweluj wszelkie negatywne czynniki, które zakłócają sen: „Czasami istnieje przyczyna medyczna, dla której dziecko nie może spać, np. swędzenie z powodu atopowego zapalenia skóry. Najpierw należy wyleczyć schorzenie skóry, a następnie wdrożyć te wskazówki tak, jak w przypadku każdego innego dziecka”.

8. Zapisuj swoje postępy: „Dobrym pomysłem na rejestrowanie snu dziecka jest użycie kalendarza i naklejek. Kiedy dziecko wyśpi się, nagradzaj je jedną z jego ulubionych naklejek. Naklejki zebrane w danym tygodniu dziecko może zamienić na wybraną przez siebie nagrodę”.

9. Bajki na dobranoc naprawdę działają: „Jedną z najprostszych rzeczy, jakie możesz zrobić, aby pomóc swojemu dziecku zasnąć, jest poczytanie mu. To odwraca uwagę od martwienia się o zasypianie i często pozwala dziecku zapaść w sen. Niektóre młodsze dzieci mogą chcieć słuchać tej samej bajki lub krótkiej historyjki każdego wieczoru, ponieważ pomaga to uczynić czas zasypiania rytuałem. Dlaczego nie śpiewać tej samej piosenki lub nie powtarzać tych samych kojących słów co noc, po wyłączeniu światła?”

10. Jasno komunikuj zasady: „Wyjaśnij swojemu dziecku jasno i wyraźnie, w języku, który rozumie, że po powiedzeniu „dobranoc” nadchodzi czas na sen. Zapewnij dziecko, że z niecierpliwością oczekujesz na wspólnie spędzony kolejny dzień”.

Co to jest sen i dlaczego jest ważny? Dowiedz się TUTAJ.

Jeśli jesteś osobą dorosłą cierpiącą na niedobór lub zaburzenia snu, TUTAJ uzyskasz wskazówki.