0

Zapisz się do naszego Newslettera

Zarejestruj się, aby otrzymać specjalne oferty oraz najnowsze wiadomości od La Roche-Posay

 

test Fb connect
| | |
|segment event : ARTSEG_OP_SLEEPIKAR| |articleType de la liste :|

Sleepikar

Czym jest sen i dlaczego jest ważny?

Sen to tajemnicze zjawisko. Raz dziennie (lub częściej, jeśli drzemiesz) przechodzisz w stan zmienionej przytomności i nieświadomości otoczenia. Ale co dokładnie dzieje się w twoim mózgu podczas tych wszystkich ważnych godzin odpoczynku i jak wpływa to na resztę twojego ciała?

Czym jest sen i dlaczego jest ważny?

Sen jest stanem zmienionej świadomości i zmniejszonej interakcji z otoczeniem. Podczas snu przechodzimy fazy snu REM (szybki ruch gałek ocznych) i nie-REM. Faza snu nie-REM składa się z 4 różnych faz o różnych cechach charakterystycznych. Sen jest procesem naprawczym, podczas którego następuje regeneracja zarówno ciała, jak i mózgu. Wywołuje również efekt „detoksykacji”. Dobry sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pamięci, gojenia ran, funkcjonowania układu odpornościowego i działania hormonów w naszym organizmie. Jest to szczególnie ważne dla prawidłowego wzrostu, ogólnego stanu zdrowia i dobrego samopoczucia dzieci. Choroby skóry w dzieciństwie, takie jak atopowe zapalenie skóry, mogą zakłócać sen i wymagają szczególnej pielęgnacji skóry skłonnej do egzemy, aby złagodzić świąd i wspomagać spokojny sen.

Czym jest zdrowy sen i jak powinien wyglądać?

Większości z nas odpowiedź wydaje się dość prosta. Jest to czas, w którym tracisz świadomość swojego otoczenia. Po tym czasie budzisz się, czując się pełen energii i zregenerowany. W bardziej naukowym ujęciu sen jest nawracającym stanem zmienionej świadomości i zmniejszonej interakcji z otoczeniem, w którym funkcje sensoryczne naszego ciała i mięśnie zależne od naszej woli są blokowane. Niestety zdarza się, że sen, zakłócany przez różne czynniki zewnętrzne, jest słabej jakości. Badania wykazały, że choroby dermatologiczne, takie jak świąd, powodują znaczne kłopoty z zasypianiem i zmniejszają czas trwania nocnej regeneracji organizmu.

Fazy snu

Kiedy śpimy, przełączamy się pomiędzy dwoma różnymi rodzajami snu: REM (szybki ruch gałek ocznych) i nie-REM. Wszystko zaczyna się od fazy nie-REM, która składa się z 4 różnych faz.

  • Pierwsza z nich to faza pomiędzy byciem obudzonym a spaniem.
  • Druga to sen płytki, podczas którego regulowane są tętno i oddychanie, a temperatura ciała spada.
  • Trzecia i czwarta faza to sen głęboki.
  • Następnie przechodzimy do fazy REM, charakteryzującej się szybkimi ruchami gałek ocznych pod zamkniętymi powiekami. Podczas tej fazy nasze fale mózgowe są podobne do tych, które mamy, gdy jesteśmy obudzeni. Zwiększa się tempo oddychania, a nasze mięśnie są chwilowo sparaliżowane, podczas gdy my śnimy. Zazwyczaj przechodzimy pomiędzy tymi dwoma etapami snu cztery lub pięć razy w nocy. Ten schemat snu ma zastosowanie zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci.

Dlaczego sen jest tak ważny?

Sen jest kluczowym procesem naprawczym

Podczas snu zarówno ciało, jak i mózg są regenerowane i naprawiane. W trakcie snu organizm jest w stanie sam się wyleczyć i usunąć produkty przemiany materii, które powstają w okresach aktywności fizycznej. Dotyczy to przede wszystkim mózgu, gdzie toksyny, takie jak reaktywne formy tlenu, są „wypłukiwane” w szybszym tempie podczas snu w porównaniu z czuwaniem. W obu przypadkach uważa się, że „efekt detoksykacji” snu wynika ze zmniejszonego tempa przemiany materii organizmu, co pozwala na dominację procesów naprawczych. Kompleksowa regeneracja komórkowa sprzyja działaniu preparatów pielęgnacyjnych i dermatologicznych, takich jak krem myjący na świąd, który łagodzi nocne swędzenie i umożliwia spokojny sen.

Mózg pozostaje dość aktywny podczas snu, a jakość snu okazuje się niezbędna do opracowywania i utrwalania nowych wspomnień. Poza detoksykacją organizmu sen jest również okresem wzrostu i naprawy. Hormony anaboliczne (wspomagające wzrost), takie jak ludzki hormon wzrostu, są wydzielane podczas snu w pierwszej kolejności. Uważa się, że jest to powód, dla którego sen jest niezbędny do prawidłowego gojenia ran. Cały czas odkrywane są nowe funkcje snu, na przykład obecnie wiadomo, że ma on istotny wpływ na podtrzymanie układu odpornościowego i sposób, w jaki hormony funkcjonują w naszym organizmie.

Zdrowy i spokojny sen u dzieci

Sen jest niezbędny dla zdrowia i rozwoju dzieci

Sen jest niezbędny dla zdrowia i dobrego samopoczucia zarówno dorosłych, jak i dzieci, ale to dzieci są szczególnie uzależnione od dobrej jakości odpoczynku i większej ilości snu. Kliknij TUTAJ, aby uzyskać informacje na temat zalecanego czasu snu dla dzieci w różnym wieku.

Badania wykazały, że dzieci, które regularnie dobrze się wysypiają, mają lepszą zdolność skupienia uwagi, lepiej się zachowują, uczą, mają lepszą pamięć i ogólny stan zdrowia psychicznego i fizycznego. Niewystarczający sen może prowadzić do wysokiego ciśnienia krwi, otyłości, a nawet depresji. Ponieważ hormon wzrostu jest wydzielany podczas snu w pierwszej kolejności, przewlekła (długotrwała) deprywacja snu może również zaburzać wzrost dzieci.


Kliknij TUTAJ, aby dowiedzieć się więcej na temat ogólnego wpływu snu na zdrowie i jakość życia.

Egzema: główna przyczyna niedoboru snu u dzieci

Atopowe zapalenie skóry może zakłócać sen dzieci

Jeśli twoje dziecko cierpi na atopowe zapalenie skóry (egzemę), należy to uwzględnić, szukając potencjalnych przyczyn zaburzeń snu. 90% dzieci z egzemą odczuwa swędzenie i drapie się w nocy, przez co każdej nocy tracą pełną godzinę snu. Pielęgnacja ich skóry przed snem powinna obejmować odpowiednie produkty do skóry podatnej na egzemę, takie jak wspomniany już LIPIKAR Syndet AP+ (w czasie kąpieli), a następnie bogaty emolient, taki jak LIPIKAR Baume AP+ (przed snem). Te proste kroki mogą zmniejszyć częstotliwość drapania się o połowę i przygotować twoje dziecko na spokojną noc… i dużo bardziej żywiołowy poranek!

Kliknij TUTAJ, aby dowiedzieć się więcej o dzieciach cierpiących na egzemę i problemy ze snem,
oraz TUTAJ w celu uzyskania szczegółowych informacji na temat badań klinicznych dotyczących tego, w jaki sposób pielęgnacja skóry skłonnej do egzemy może poprawić jakość snu i ogólną jakość życia.

* Raymond Cespuglio, Damien Colas, & Sabine Gautier-Sauvigné, "Energy Processes Underlying the Sleep Wake Cycle"; Chapter 1 in Parmeggiani & Velluti (2005).
** "Brain may flush out toxins during sleep". National Institutes of Health. Archived from the original on January 16, 2014.
*** https://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Caregiver-Education/Understanding-Sleep
**** Gümüştekín K, Seven B, Karabulut N, Aktaş O, Gürsan N, Aslan S, Keleş M, Varoglu E, Dane S (2004). "Effects of sleep deprivation, nicotine, and selenium on wound healing in rats". International Journal of Neuroscience. 114 (11): 1433–1442. doi:10.1080/00207450490509168. PMID 15636354.
***** "Sleep-wake cycle: its physiology and impact on health" (PDF). National Sleep Foundation. 2006. Retrieved 24 May 2017.[permanent dead link]

Polecane produkty

Zobacz wszystkie produkty