Dieta na trądzik – co jeść, a czego unikać?

Article Read Duration 6 min. czas czytania

Niedoskonałości pojawiające się na twarzy powodowane są przez różne czynniki. Wiele osób zastanawia się jednak, jak wyleczyć trądzik, który często nawraca. Chociaż nie jest to proste zadanie, to jednak pomóc może nam znajomość podstaw dotyczących odpowiedniego odżywiania oraz pielęgnacji skóry trądzikowej. Okazuje się, że niektóre spożywane przez nas posiłki mogą powodować nasilenie pracy gruczołów łojowych, podczas gdy inne temu zapobiegają.

Dlaczego tak wiele osób zmaga się z trądzikiem?

Czynniki wywołujące trądzik towarzyszą nam praktycznie codziennie. Nie zawsze jego obecność ma związek z niepoprawnie funkcjonującą gospodarką hormonalną. Dojrzewanie jak najbardziej ma wpływ na to, jak wygląda nasza skóra, jednak to nie zawsze ono jest tutaj problemem. Częsta zależność to trądzik a dieta. Niemały wpływ na powstawanie niedoskonałości ma to, co jemy. Codziennie przyjmujemy minimum trzy posiłki, które nie zawsze można nazwać zbilansowanymi. Tymczasem powinny być one właściwie planowane, a niekiedy restrykcyjne – a już zwłaszcza, gdy jest to oczyszczająca dieta. Trądzik może pojawić się przy regularnym złym odżywianiu.  

Ale to wciąż nie wszystko, ponieważ wiele takich czynników, jak choćby zanieczyszczenie powietrza, również może mieć bardzo niekorzystny wpływ na stan cery. Wystrzegać należy się kosmetyków niskiej jakości oraz tych, które zostały niepoprawnie dobrane do potrzeb skóry. Okazuje się więc, że wokół nas jest niemało powodów do pojawienia się na twarzy czy ciele niedoskonałości i nierzadko tak też właśnie się dzieje. Dlatego wiele osób zadaje to samo pytanie: co na trądzik?

 

Trądzik a odżywianie – jak odżywianie wpływa na stan skóry?

Choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, to nasza dieta ma istotny wpływ na stan naszej skóry. Trądzik pojawia się na skórze w efekcie procesu oczyszczania organizmu ze szkodliwych produktów przemiany materii, a ich ilość jest bezpośrednio uzależniona od tego, w jaki sposób odżywiamy się na co dzień. Warto więc zwracać uwagę na to, co znajduje się na naszym talerzu oraz ewentualnie zastanowić się o jakie produkty można wzbogacić naszą dietę. 

Nieodpowiednio skomponowana dieta dla osób z trądzikiem sprawia, że gruczoły łojowe zostają pobudzone do działania i produkują nadmierną ilość sebum. Zablokowane w ten sposób pory na twarzy zatrzymują wewnątrz skóry łój oraz zanieczyszczenia, przez co pojawia się skłonność do zaskórników oraz zapalnych zmian trądzikowych. W prosty sposób można jednak temu przeciwdziałać. Warto obserwować swój organizm i bacznie przyglądać się spożywanym produktom. Zatem co pomaga leczyć trądzik? Odpowiednia dieta jest tutaj kluczowa, a wątpliwości co do tego nie mają ani lekarze, ani też dietetycy.

 

Jak powinna wyglądać dieta na trądzik?

Wiele osób zastanawia się, co ma bezpośredni wpływ na trądzik? Co jeść a czego unikać, jeśli chcemy cieszyć się cerą w doskonałej kondycji? Na pewno, jak w przypadku każdej diety, ważne jest zachowanie pewnej równowagi. Nie możemy przesadzać z ilością spożywanego jedzenia, ale nie możemy też dopuścić do sytuacji, w której pojawi się zbyt niska kaloryczność (chyba, że jesteśmy pod opieką lekarza lub specjalisty z zakresu dietetyki i staramy się pozbyć nadprogramowych kilogramów).

Jak powinna wyglądać dieta na trądzik? Jadłospis może być wciąż rozbudowany, a spożywane dania różnorodne. Dobrze jest nauczyć się rozpoznawać te produkty, które nie są zalecane ze względu na brak wartości odżywczych oraz dowiedzieć się jak kupować te, które mogą pomóc w przyspieszeniu leczenia stanów zapalnych i które korzystnie wpływają na regulację gospodarki hormonalnej. 

U niektórych będzie to na przykład dieta bezglutenowa. Trądzik może nam mniej doskwierać, jeżeli wyłączymy ten składnik z codziennego jadłospisu. Niektóre spożywane przez nas dania wpływają na naszą gospodarkę hormonalną oraz pracę organów, dlatego pomóc może dieta bez nabiału. Trądzik wywołuje niekiedy laktoza, którą nie każdy dobrze toleruje. 

 

Trądzik – czego nie jeść?

Dieta na trądzik – co jeść, a czego unikać? - infografika | La Roche-PosayLista produktów, które nie są wskazane przy trądziku jest niestety długa. Wiele potraw nie służy naszemu organizmowi, który zmaga się z obecnymi na skórze stanami zapalnymi. Zanieczyszczają nasz organizm, a jego reakcją obronną jest nieidealna skóra, która jest dla nas sygnałem ostrzegawczym. Często nie dostarczamy też najważniejszych składników odżywczych, ponieważ wysokoprzetworzona żywność po prostu ich nie zwiera. To dodatkowo zaburza pracę naszych organów wewnętrznych.

Spożywanie nabiału i mleka u niektórych osób nie powoduje większych problemów, jednak osoby posiadające cerę trądzikową muszą uważać na nadmiar tego rodzaju produktów w diecie. 

Chociaż nadmiar soli dla nikogo nie jest dobry, to w tym przypadku trzeba się go szczególnie wystrzegać. Dlaczego? Znaczny nadmiar tej przyprawy sprawia, że nasze gruczoły łojowe zaczynają pracować intensywniej. Ma to swoje potwierdzenie w badaniach i niestety powinniśmy wystrzegać się wielu gotowych potraw, których smak został wzmocniony właśnie poprzez ich dosolenie. Jest to niezwykle niekorzystne nie tylko dla całego naszego organizmu, ale przede wszystkim dla naszej skóry. 

Można spotkać się ze stwierdzeniem, że ostre przyprawy lub dania meksykańskie również nie są wskazane przy problemach z trądzikiem. Nie jest wykluczone, że ich spożywanie wpływa na wystąpienie pocenia, a to u niektórych osób jest czynnikiem zaostrzającym stany zapalne.

Na niekorzyść skóry z trądzikiem działają przede wszystkim produkty wysokoprzetworzone – to znaczy żywność, do której w procesie obróbki przemysłowej dodawane są duże ilości cukru, tłuszczu, soli, konserwantów, wzmacniaczy smaku i zapachu, barwników, emulgatorów itp. Oznacza to tym samym, że w tym przypadku zdecydowanie należy unikać spożywania słodyczy, dań typu fast food i napojów gazowanych. Przy diecie należy też ograniczyć stosowanie używek, takich jak alkohol czy papierosy.

 

Co jeść, by złagodzić trądzik?

Dieta na trądzik powinna być bogata w zdrowe, jak najbardziej naturalne i lekkostrawne produkty, które pomogą oczyścić nasz organizm z toksyn. W diecie przeciw trądzikowi powinny znaleźć się przede wszystkim duże ilości świeżych warzyw i owoców, w których znajdują się cenne dla skóry witaminy i składniki mineralne.

Tłuste dania należy wymienić na chude mięso, jaja lub ryby, a zamiast soli używać dużej ilości przypraw lub świeżych ziół. Białe pieczywo lub makarony najlepiej zastąpić ich razowymi zamiennikami.

Warto jeść wszystko, co jest naturalne i obfite w: cynk, regulujący pracę gruczołów łojowych (np. owoce morza, ryby, wątróbka), witaminy z grupy B, łagodzące różne schorzenia skórne (np. jaja, drożdże, rośliny strączkowe, orzechy) oraz błonnik, który pozwala skutecznie oczyścić organizm z toksyn (np. kasze, otręby, pieczywo pełnoziarniste). Zaleca się również, aby spożywać dania przygotowywane na parze lub w piekarniku. Olej zaś najlepiej zastąpić oliwą z oliwek lub olejem lnianym. Jakie owoce jeść na trądzik? Będą to między innymi pomarańcze, melony oraz brzoskwinie. 

Warto regularnie spożywać czerwoną paprykę i brokuły – to produkty korzystnie wpływające na skórę trądzikową. Należy również pamiętać, że przy diecie na trądzik należy pić dużo wody, która niezbędna jest przy wielu procesach metabolicznych, w tym przy usuwaniu toksyn z organizmu.

Powyższa lista doskonale wskazuje, co jeść, aby zmniejszyć trądzik. Chociaż znajduje się na niej wiele produktów, które nie służą naszemu organizmowi i są przyczyną powstawania na cerze niedoskonałości, to jednak łatwo jest znaleźć ich zdrowe i przystępne zamienniki. Są to w szczególności warzywa i owoce bogate w witaminy, ale też dania, które przygotujemy samodzielnie, bez stosowania wysokoprzetworzonych produktów. O czym jeszcze nie powinniśmy zapominać?

 

Witaminy i składniki odżywcze a trądzik

W naszym organizmie niezwykle ważną rolę odgrywają składniki odżywcze oraz witaminy. Jeżeli zauważalne są ich niedobory, to często cierpi na tym nasze zdrowie. O ich poziom i bezpieczną równowagę zadbamy poprzez regularne wykonywanie badań zlecanych przez lekarza. Warto też obserwować reakcje naszego organizmu, ponieważ pewne niedobory można zauważyć nawet bez wizyty u specjalisty. Niektóre braki takich składników czy witamin ma swoje bezpośrednie odbicie w powstających na cerze niedoskonałościach.

Bardzo wiele osób stosuje cynk na trądzik. Rzeczywiście jest to dodatek wielu produktów kosmetycznych, który sprawia, że niedoskonałości nie tylko szybciej się goją, ale też pojawiają się na skórze znacznie rzadziej. Warto też uzupełnić jego niedobory w organizmie, które często spowodowane są nieodpowiednią dietą. Cynk znajdziemy między innymi w serach żółtych, kaszy gryczanej, nasionach słonecznika, dyni, jajach i mięsie. Jeżeli nie spożywamy któregoś z produktów (na przykład ze względu na dietę wegetariańską czy wegańską), to możemy zapytać lekarza o suplementację brakujących nam składników. 

Witaminy na trądzik również działają doskonale. Powinniśmy stale monitorować ich poziom poprzez regularne badania. Jeżeli będzie ich zbyt mało, to szybko odczujemy to pod postacią pogorszenia się stanu skóry, ale często też włosów czy paznokci. Właściwości przeciwzapalne i regulujące pracę gruczołów łojowych posiada między innymi niacyna. Trądzik może się zmniejszyć, jeżeli zadbamy o odpowiedni poziom właśnie witaminy B3. Jednocześnie ma ona też właściwości przeciwstarzeniowe i nawilżające. Stymuluje również syntezę kwasu hialuronowego. 

Witamina A na trądzik stosowana jest bardzo często jako dodatek do kosmetyków. Skład maści wzbogacony o ten składnik zyskuje właściwości odżywcze oraz spowalniające procesy starzenia. Preparat zazwyczaj stosuje się punktowo, ponieważ witamina A działa kojąco na obecne już stany zapalne. 

 

Trądzik a codzienna pielęgnacja skóry

Skoro wiemy już, jaka dieta na trądzik może być skuteczna i potrafi zapobiegać pojawianiu się niedoskonałości, to warto dowiedzieć się więcej o poprawnie dobranej pielęgnacji skóry trądzikowej. Może być ona idealnym wsparciem dla leczenia, ale w wielu przypadkach stosowanie właściwych kosmetyków sprawia, że zaskórniki pojawiają się znacznie rzadziej.
Chociaż to co jemy ma wpływ na gospodarkę hormonalną i pracę gruczołów łojowych, to niektóre produkty pielęgnacyjne również pomogą nam w regulacji wydzielania sebum. Im lepiej oczyszczamy cerę, tym mniejsza szansa, że nadmiar łoju i innych zanieczyszczeń spowoduje powstawanie zaskórników otwartych i zamkniętych. W takim przypadku konieczne jest regularne mycie twarzy z wykorzystaniem łagodnych, ale skutecznych kosmetyków. 

W  oczyszczaniu skóry trądzikowej sprawdzi się Effaclar Żel oczyszczający do twarzy marki La Roche-Posay. Produkt zawiera w swoim składzie wodę termalną oraz cynk, czyli składnik, który bardzo często wykorzystuje się do walki z trądzikiem. Nie przesusza cery, zapobiega powstawaniu podrażnień oraz ogranicza ilość wydzielanego sebum. Kosmetyk ten można stosować zarówno rano, jak i wieczorem. Doskonale przygotowuje cerę na dalsze kroki pielęgnacyjne.

Po  oczyszczeniu skóry zaleca się zastosowanie toniku. Jego głównym zadaniem jest wyrównanie pH skóry, jednak może mieć znacznie więcej właściwości. Produkt oferowany przez markę La Roche-Posay to mikrozłuszczający tonik zwężający pory do cery tłustej. Zawiera składnik oczyszczający, a do tego substancję LHA. Regularne stosowanie tego preparatu sprawi, że pory pozostaną oczyszczone, dzięki czemu skórze łatwiej będzie wchłaniać aplikowane na nią substancje aktywne. Tonik ma też właściwości kojące oraz przeciwutleniające, a jego skuteczność została potwierdzona badaniami klinicznymi. 

Trzecim produktem, który odgrywa istotną rolę w pielęgnacji cery trądzikowej, bez wątpienia jest kosmetyk nawilżający działający na obecne zmiany skórne. W tym przypadku będzie to krem nawilżający do cery trądzikowej Effaclar Duo (+) od La Roche-Posay. Idealnie uzupełnia on rutynę osoby, która zmaga się z nawracającym trądzikiem. Preparat zmniejsza ryzyko powstawania przebarwień oraz ogranicza rozwój pryszczy. Ze względu na swoje właściwości matujące, produkt ten może zastąpić nawet bazę pod makijaż. Szybko się wchłania i ma nietłuste wykończenie, co wpływa pozytywnie na łatwość jego aplikacji. 

Powyższe kosmetyki to absolutne minimum w przypadku dbania o cerę trądzikową. Nie można też zapominać o regularnym złuszczaniu przy użyciu peelingów (na przykład enzymatycznych) czy o nakładaniu masek o działaniu oczyszczającym. Jeżeli sięgamy po kosmetyki kolorowe, to przyda nam się również dodatkowy produkt do demakijażu, który rozpocznie wieczorne pielęgnowanie cery. 

 

Zapamiętaj, że…

To, jak się odżywiamy, ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia. Niekiedy towarzyszące nam choroby ujawniają się właśnie poprzez widoczne na skórze niedoskonałości. Jeżeli nie będziemy zwracać uwagi na to, co jemy, możemy zaostrzyć obecny na twarzy trądzik. Jaka dieta będzie najlepsza? Zależne jest to od konkretnego organizmu i jego potrzeb. Nie każdy jadłospis będzie wyglądał dokładnie tak samo, ponieważ u różnych osób inne potrawy mogą powodować wystąpienie nowych zmian skórnych.

W związku z widocznymi na skórze niedoskonałościami, warto skonsultować się z lekarzem oraz dietetykiem. Specjaliści mogą pomóc w doborze odpowiedniego leczenia oraz podpowiedzą, jak powinna wyglądać nasza pielęgnacja, a także jakie produkty powinniśmy jeść, a jakich lepiej unikać. 

Kosmetyki, które stosujemy w codziennej rutynie, są niezwykle istotne dla zdrowia naszej skóry. Jeżeli nie zostaną dobrane do konkretnego problemu, to ich skuteczność będzie znikoma. Produkty marki La Roche-Posay idealnie sprawdzają się w walce z trądzikiem, a najlepsze efekty osiągniemy poprzez ich regularne stosowanie.

MAMY TAKŻE
COŚ NA TO

 

NASZE ZOBOWIĄZANIA
W KWESTII BEZPIECZEŃSTWA

Standardy bezpieczeństwa wykraczające poza międzynarodowe regulacje kosmetyczne

zobowiązania w kwestii bezpieczeństwa testowany alergologicznie model zbliżenie | La Roche Posay

100% DERMOKOSMETYKÓW
PRZETESTOWANYCH POD KĄTEM MINIMALIZACJI ALERGII

Pokaż więcej
Nieustannie zbieramy informację na temat doświadczeń pacjentów z naszymi produktami w celu poprawy ich formuł.
zobowiązania w kwestii bezpieczeństwa ohrona formuły | La Roche Posay

OCHRONA FORMUŁY
MIMO UPŁYWU CZASU

Pokaż więcej
Zabezpieczające opakowania, pozwalające na zastosowanie wyłącznie niezbędnych środków konserwujących, by zagwarantować niezmienną tolerancję i skuteczność.
zobowiązania w kwestii bezpieczeństwa ochrona skuteczna dawka aktywna | La Roche Posay

SKŁADNIKI
WE WŁAŚCIWYMSTĘŻENIU AKTYWNYM

Pokaż więcej
Dermokosmetyki, opracowane we współpracy z dermatologiem i toksykologiem, zawierają tylko niezbędne składniki we właściwych stężeniach.
zobowiązania w kwestii bezpieczeństwa skóra model dziecko | La Roche Posay

PRZETESTOWANE
NA SKÓRZE BARDZO WRAŻLIWEJ

Pokaż więcej
Tolerancja potwierdzona na najwrażliwszej skórze: reaktywnej, skłonnej do niedoskonałości i alergii, atopowej lub osłabionej przez leczenie antynowotworowe.